Конституційний обов’язок громадян щодо сплати податків.
Конституція України – це база розвитку права у цілому, різних галузей держави та інституцій, а також принципів права, у тому числі принципів оподаткування. Зокрема, Конституція, як основоположне джерело податкового права, містить правові принципи, які визначають нормативне регулювання центральних і місцевих податків і є базовими для процесуального податкового законодавства; встановлює правові основи податкової діяльності держави і компетенцію центральних і місцевих органів у сфері податкових відносин.
Конституційне регулювання направлено на вирішення основних питань життєдіяльності держави, до яких відносяться й загальні принципи права, що стосуються оподаткування. Принципи оподаткування є частиною системи загальних принципів права.
ПРИНЦИПИ ПОДАТКОВОГО ПРАВА
У податковому праві головне місце займають принципи-норми, закріплені в Конституції, законах, у деяких нормативних актах виключно податкового характеру. Принципи відіграють роль орієнтирів у формуванні податкового права. Вони є основними й обґрунтовано виділяються з усієї системи правових принципів, з погляду не тільки форми нормативного вираження, але й змісту цих принципів, які впливають на розвиток фінансового права у цілому.
Принципи податкового права є основними критеріями для оцінки якості податкової системи країни.
У системі податкового права України принцип верховенства права – основоположний для податкової системи, забезпечує взаємодію податкового права по всій території держави. Принципи податкового права:
а) загальність оподаткування – кожна особа зобов’язана сплачувати податки, встановлені Податковим кодексом України, законами з питань митної справи, податків та зборів. Цей принцип знаходить своє вираження у розд. ІІ ст. 67 Конституції України: „Кожен зобов’язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених Законом”. Дане положення Конституції є основоположним для будь-якого закону, що регулює державні витрати в Україні;
б) принцип справедливого оподаткування означає єдині правові умови стягнення податку та єдині вимоги до податкових законів. Оподаткування повинне бути однаковим для кожного виду податків по всій території держави. На основі цього принципу формується єдина податкова система держави;
в) податок може встановлюватися, змінюватися чи скасовуватися лише шляхом прийняття Закону.
Конституція України прямо вказує на законодавчу форму встановлення податку, зокрема ст. 92 ч. 2 п. 1 зазначає, що тільки законами України встановлюються система оподаткування, податків і зборів. У тісному зв’язку з принципом законодавчої форми встановлення чи зміни податку знаходиться інший правовий принцип: право делегувати певні законодавчі повноваження виконавчій владі. Оскільки делегування повноважень законодавчої влади здійснюється шляхом прийняття парламентського закону, то це правило не повинно сприйматися як порушення даного принципу податкового права, якщо, звичайно, Конституція не містить прямої заборони на делегування повноважень у податковій сфері.
КОНСТИТУЦІЙНІ ОБОВ’ЯЗКИ
Конституційні обов’язки – такий же необхідний і важливий елемент конституційного статусу особи, як і основні права та свободи.
Одним із конституційних обов’язків громадян України є обов’язок кожного сплачувати податки й збори в порядку і розмірах, встановлених Законом, а також щорічно подавати до податкової служби за місцем проживання декларації про свій майновий стан та доходи за минулий рік у порядку, встановленому Законом (ст. 67 Конституції ).
Стабільність бюджетної системи нашої держави забезпечують саме платники податків, і більшість з них усвідомлює важливість декларування доходів як виконання свого обов’язку щодо сплати податків перед державою та суспільством.
Наповнення Державного бюджету України, реалізація завдань та функцій держави безпосередньо залежить від ефективного виконання усіма суб’єктами податкового права податкового обов’язку.
Роль органів державної податкової служби України у даному процесі є ключовою, оскільки на них нормами чинного законодавства України покладено обов’язок здійснювати контроль за своєчасністю та повнотою сплати податків, зборів (інших обов’язкових платежів).
Реалізація вказаного контролю направлена, у першу чергу, на створення умов для платника податків до добровільного виконання конституційного обов’язку щодо сплати відповідних сум до бюджету і зменшення випадків застосування заходів примусу.
Тому одне з головних завдань податківців у процесі декларування – оперативне надання громадянам комплексу інформаційних і консультаційних послуг.